Ernesti on järjestänyt lukuisia kirjailijavierailuita, kirjoituskursseja- ja kilpailuja, teatteriretkiä ja kirjallisuusiltoja. Lapsille yhdistys järjestää yhdessä Mannerheimin lastensuojeluliiton Rantasalmen paikallisyhdistyksen kanssa kuukausittain satutunteja. Ernestiläiset ovat mukana kotikunnan erilaisissa tapahtumissa ja myyjäisissä, ja kansainvälisiä yhteyksiä jäsenet pitävät Inkerinmaalle Hatsinaan ja Vienan Karjalaan Borovoihin.
Ernesti kuuluu jäsenenä Suomen Kirjailijayhdistysten neuvottelukuntaan.

Ernesti antaa pyydettäessä arvosteluapua eri tahojen kirjoituskilpailuissa. Yhteistyötä on tehty muun muassa koulujen kanssa. Lisätietoja voi kysyä yhdistyksen puheenjohtajalta tai sihteeriltä.

TOIMINTASUUNNITELMA 2020

1. Aluksi

Ernesti järjestää vuonna 2020 kirjoittajakoulutusta yhteistyössä paikallisten tahojen kanssa. Kirjailijavierailut, runoryhmä, teatteriretket sekä muu toiminta pyrkii innostamaan yhdistyksen jäseniä kirjallisuuden ja kirjoittamisen pariin. Lisäksi yhteistoiminta kulttuurijärjestöjen ja muiden toimijoiden kanssa on tärkeä ja antoisa toimintatapa yhdistykselle.

2. Varsinainen toiminta

Runokurssi Runon jäljillä keväällä 2020

Ernesti järjestää yhteistyössä Rantasalmen ja Juvan kirjastojen, Gottlund-työryhmän sekä Rantasalmen kulttuuritoimen kanssa Runon jäljillä -runokurssin keväällä 2020. Kurssi alkaa 24.-25.1.2020 Rantasalmella, jolloin kirjoittajakouluttaja, runoilija ja kustantaja Tommi Parkko ohjaa kirjoittajia otsikolla “Runoudesta intohimolla - askeleita runon kirjoittamiseen”. Runoilija ja kirjailija Riina Katajavuori opettaa Rantasalmella maaliskuussa teemalla “Kaikki mahtuu runoon”. Runoilija ja kirjailija Jouni Tossavainen saapuu Rantasalmelle huhtikuussa, jolloin kirjoitetaan “Luonnollista runoutta”. Toukokuussa työstetään kurssilla syntyneitä runoja esitykseksi ohjaaja-näyttelijä Kaisla Pirkkalaisen johdolla. Rantasalmella kurssi kokoontuu Jumikkalan kartanon tunnelmallisessa miljöössä. Heinäkuussa kurssi jatkuu Juvalla Gottlund-viikolla. Perjantaina 3.7.2020 jaetaan perinteisen Gottlund-runokilpailun palkinnot, jonka jälkeen runoilija Heli Slungan vetämä runopaja alkaa Juvan kirjastolla. Lauantaina 4.7.2020 runoja kirjoitetaan Slungan ohjauksessa Gottlundin tuvalla.

Proosakurssi syksyllä 2020

Ernesti järjestää syyskaudella proosakurssin samalla ajatuksella kuin kevään runokurssi toteutetaan. Kurssi koostuu useammasta viikonlopusta. Kurssilaiset voivat osallistua kaikkiin viikonloppuihin tai valita niistä itselleen sopivat ja mieluisat. Ernesti etsii yhteistyökumppaneita proosakurssille sekä hakee rahoitusta kurssin järjestämiseen.

Kirjoittaja- ja kirjailijatapaamiset

Tapaamisia järjestetään esimerkiksi kirjastossa, kun sopiva aika ja ohjelma sekä esiintyjä löytyvät. Vuoden 2020 ensimmäinen kirjailijatapaaminen on Rantasalmen kirjastossa Minna Canthin päivänä 19.3.2020 kun rantasalmelainen kirjailija Eija Pärnänen ja kuvittaja Svetlana Vorobyeva saapuvat kertomaan lastenkirjastaan Mustan pässin uusi seikkailu.

Teatteriretket

Järjestetään yhteistyössä kulttuuritoimen kanssa teatteriretkiä 1-2 kertaa vuodessa.

Kirjoittajayhdistysten verkostotapaaminen

Osallistutaan Etelä-Savon kirjoittajayhdistysten tapaamisiin ja työpajoihin. Ernesti avustaa jäsentensä matka- ja työpajakustannuksissa.

Runopuutarha

Kesällä 2019 suuren suosion saavuttanut Runopuutarha Jumikkalan kartanon pihapiirissä saa jatkoa myös kesällä 2020. Runopuutarha toteutetaan yhteistyössä Marttojen ja Rantasalmen Virkistys- ja Sivistyssäätiön kanssa.

Kirjavinkkaus

Vinkkausta kehitetään syksyksi uudelleen yhteistyökumppaneiden kanssa, joita ovat mm. eläkeläisjärjestöt ja Turinatupa.

3. Koulutus

Ernesti järjestää yhteistyökumppaneineen Runon jäljillä -kurssin kevätkaudella 2020. Ernesti järjestää syyskaudella proosakurssin. Rantasalmelta ja lähialueelta puuttuu säännöllistä kirjoittajakoulutusta järjestävä taho, joten Ernesti pyrkii osaltaan täyttämään tyhjiötä järjestämällä kirjoittamisen opetusta.

Muu koulutus

Jäsenten osallistuessa valtakunnallisiin kursseihin tai koulutustilaisuuksiin, yhdistykseltä voi hakea taloudellista tukea opiskeluun. Yhdistys tukee mahdollisuuksien mukaan opiskelua.

Yhdistys voi tukea jäseniään myös kansalaisopiston kirjoittamiskurssien maksuissa.

4. Jäsenet ja hallinto

Jäsenhankinta

Tehdään aktiivisesti jäsenhankintatyötä sekä tapahtumissa että muissa ihmisten kohtaamisissa.

Stipendit

Perinteiset stipendit jaetaan keväällä lukion ja yläasteen oppilaille. Pyydetään stipendin saajien kirjoituksia luettavaksi.

5. Tiedottaminen

Pyritään edelleen parantamaan yhdistyksen tiedottamista. Käytössä ovat jäsenkirje, nettisivut, Facebook, sähköpostilista ja lehti-ilmoitukset. Mietitään uusia tapoja tiedottaa yhdistyksen toiminnasta ja tapahtumista.

Jäsenkirje

Jäsenkirjeitä lähetetään 2 - 4 vuodessa. Kirjeet julkaistaan myös nettisivuilla.

Nettisivut

Nettisivut ovat osoitteessa www.kirjoittajayhdistysernesti.net

6. Yhteistyö

Paikallinen

Toimitaan yhdessä paikallisten järjestöjen kanssa kuten mm. RempRanta, Kotiseutuyhdistys, Eläkeliitto, Martat, MLL ja SPR. Mahdollisuuksien mukaan järjestetään yhdessä kulttuuritilaisuus tai kirjailijavierailu. Yhteistyötä tehdään aktiivisesti myös kirjaston, kunnan kulttuuritoimen ja Järvi-Saimaan kansalaisopiston kanssa. Ernesti aloitti vuonna 2019 yhteistyön Juvan kirjaston ja Gottlund-työryhmän kanssa.

Ernesti on mukana Tarinoiden viikko -hankkeessa, jonka tarkoituksena on järjestää viikon mittainen kulttuuritapahtuma Rantasalmella elokuussa 2021. Hankkeessa on mukana Rantasalmen Kotiseutuyhdistys, kunnan kulttuuritoimi sekä muita paikallisia yhdistyksiä ja taiteentekijöitä. Vuonna  2020 Ernesti osallistuu hankkeen suunnitteluun ja rahoituksen hakemiseen yhteistyössä edellä mainittujen tahojen kanssa.

Alueellinen yhteistyö

Ollaan aktiivisesti mukana kirjoittajayhdistysten maakunnallisessa yhteistyössä. Vuoden aikana kirjoittajayhdistykset pyrkivät kokoontumaan kaksi kertaa. Tilaisuudet sisältävät työpajoja, kuulumisten ja tietojen vaihtoa sekä toiminnan suunnittelua.

Kirjailijayhdistysten Talvipäivät

Osallistutaan Kirjailijayhdistysten Talvipäiville, jotka tänä vuonna järjestetään Kuopiossa  20. -22.3.2020.

MUISTOJA MATKAN VARRELTA

Runon jäljillä

Ernestin järjestämällä runokurssilla Jumikkalassa maaliskuussa 2020. Kurssin ohjaajana Riina Katajavuori.

Runon jäljillä -kurssikokonaisuus koostuu yhteensä viidestä eri viikonloppukurssista. Ohjaajina toimivat Tommi Parkko, Riina Katajavuori, Jouni Tossavainen, Kaisla Pirkkalainen ja Heli Slunga.

Runopuutarha Jumikkalan Kartanolla Avoimen puutarhan päivänä 10.7.2019

Kesäkauden avaus Rantasalmella 9.6.2018

Teatteriretki Mikkeliin 3.2.2018

Teatteriseurue nautti buffet-aterian Ramissa Komisario Palmun erehdys -näytöksen jälkeen.

Taiteiden ilta 1.9.2017

Hilkka Lappalainen ja Timo Veijonen lukivat yhdessä lasten runoja Susanna Kolehmaisen kanssa.

Kirjastoauto Jassossa Ernestillä oli korttien kirjoituspaja.

Kesänavajaiset Wirtaamolla 11.6.2017

Ernestiläiset Tuula Ruuskanen, Marjut Vainio, Cilla Ekhom-Tiainen, Kaisla Pirkkalainen ja Raija Niemi

lukivat otteita Tavallisen vierestä -kirjasta Rantasalmen kesänavajaisissa.

Reijo Vähälän runo- ja lauluilta

Huhtikuussa 2016 järjestettiin pidetty ja suosittu Reijo Vähälän runo- ja lauluilta.

Kuka muka muu esittelyssä

Matti Haikonen kertoi toisesta runoteoksestaan, kirjoittamisesta ja maalamisesta Rantasalmen

kirjastossa helmikuussa 2016.

Taiteiden ilta syyskuussa 2015

Kirjallisuuden läänintaiteilija Susanna Kolehmainen luki Taiteiden illan avajaissanoiksi Kaarlo Julkusen runon. Timo Veijonen puolestaan luki luontoaiheisia tekstejä Kaija Pulkkisen valokuvaesityksen äärellä.

Kirjoittajayhdistysten tapaaminen

Etelä-savolaisten kirjoittajayhdistysten tapaamisessa Rantasalmen Kurkelassa Suomen Maakuntakirjailijoiden edustaja Marija Vantti kertoi esikoiskirjahautomosta ja kirjallisuuden läänintaiteilija Susanna Kolehmainen ajankohtaisista kuulumisista.

Taija Tuomisen kirjoituskurssi

Järvi-Saimaan kansalaisopisto järjesti Rantasalmella yhdistyksen toivomana kirjoituskurssin kahtena viikonloppuna tammi-helmikuussa 2015. Kurssin vetäjänä toimi Taija Tuominen. Kurssille osallistui

13 innokasta kirjoittajaa, jotka ovat olleet erittäin tyytyväisiä Tuomisen opetukseen.

Teatteriretki Kuopioon

Lauantaina 31.1.2015 teimme matkan Kuopion teatteriin katsomaan Mika Waltarin klassikkonäytelmää Gabriel tule takaisin. Mukana oli 43 henkilöä. Paluumatkalla ruokailimme historiallisessa Koivumäen kartanossa, mistä muutama kuva. Ensimmäisessä kuvassa omistaja-yrittäjä Kirsti Dunkel kertoo kartanon vaiheista.

Taiteiden ilta

Ernestiläiset lukivat tekstejään Taiteiden illallassa 5.9.2014. Kuvissa esiintymisvuoroissa Jenni Kyllönen-Peltoniemi, Cilla Ekholm-Tiainen ja Tuula Ruuskanen.

Runon ja suven päivä

Eino Leinon -päivää vietettiin 6.7.2014 Jumikkalassa tuvan täydeltä. Ernestiläiset ja yleisö esittivät Leinon runoja, ja tilaisuudessa esiintyi myös Ramuskan sketsiryhmä.

Muistoja Tämän runon haluaisin kuulla -tapahtumasta

Ernesti järjesti sunnuntaina iltapäivällä 21.4.2013 Tämän runon haluaisin kuulla –tilaisuuden
Rantasalmella Jumikkalan kartanossa. Paikalle saapui ilahduttavan runsaasti kuulijoita, noin 50
henkeä. Ennen ohjelmaa nautittiin päiväkahvit.

Tilaisuudessa musisoivat Severi ja Anha Koivunoro eli Duo Norot. He esittivät mm. kappaleet
Muistatko vielä sen virren, Reissumies ja kissa, Väliaikaista, Sinua, sinua rakastan sekä Ystävän
laulu, joka päätti tilaisuuden.

Runoilija Saima Harmajan juhlavuosi huomioitiin, hänen syntymästään tulee tänä vuonna sata
vuotta. Sekä runoina että lauluina kuultiin Eino Leinoa ja Aleksis Kiveä. Ernestiläiset esittivät
yleisön toiverunoja. Ohjelmassa oli mm. Eeva Kilpeä, Maaria Leinosta, Ilpo Tiihosta, Lars
Huldenia, Marja-Liisa Vartiota, Eeva Mannerta ja Aale Tynniä. Lisäksi muutamat paikalla olijat
rohkenivat esittää omia tuotoksiaan. Kiitokset heille!

Kiitokset vielä kaikille tilaisuudessa mukana olleille! Johtokunta sai intoa järjestää vastaavanlaisen tilaisuuden toisenkin kerran.

Jumikkalan runopäivä

Jumikkalan runopäivä innosti ernestiläisiä järjetämään runopäivän myös palvelukeskus Mäntylässä. Tilaisuudessa luettiin lähinnä vanhoja tuttuja runoja esimerkiksi Vuorelalta, Helleniltä, Pohjanpäältä ja Tynniltä.
Toiveissa olisi tehdä tapahtumasta perinne.

• Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle