Marraskuussa 1981 perustetun kirjoittajayhdistys Ernestin perustajajäsenten tavoitteena oli koota yhteen lukemista, kirjoja ja kirjoittamista rakastavia ihmisiä.

Perustajajäseniä olivat Kaija-Leena Fabritius, Liisa Hukkanen, Kaija-Leena Hänninen, Ritva Jokio-Lintunen, Matti Kolmonen, Raija Niemi, Kaija Piispa, Kalevi Rytkönen, Sirpa Taskinen, Merja Turunen, Minna Turunen ja Arto Ylhävaara. Yhdistyksen ensimmäisenä puheenjohtajana toimi Liisa Hukkanen.

ERNST LAMPÉN

Yhdistys on saanut nimensä monipuolisen kulttuuripersoona Ernst Lampénin (1865-1938) mukaan.

Lampén teki elämäntyönsä opettajana, mutta hänet tunnetaan myös savolaisuuden apostolina, matkailijana, kirjailijana, lehtimiehenä, musiikkimiehenä ja vapaa-ajattelijana.

Myöhemmin Iso-Keisarina tunnettu Lampén vietti lapsuudestaan neljä vuotta Rantasalmella, mitä aikaa hän kuvaa kirjassaan Pappilan lapset (1929). Kirjassa Lampén muistelee 50 vuotta Rantasalmelta lähtönsä jälkeen elämää pappilassa ja Rantasalmella ja piirtää siitä mielenkiintoista aika- ja henkilökuvaa.

Lisää tietoa Ernst Lampénista osoitteesta:

• Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle